Rozšírené hľadanie
Piatok 19. Apríl 2024 |
meniny má Jela

Sledujte správny tlak v pneumatikách a novú legislatívu

Datum: 27.10.2014

Od 1. novembra 2014 musia byť všetky nové vozidlá predané v EU vybavené systémom sledovania tlaku v pneumatikách. Odporcovia argumentujú navýšením výrobnej, a teda aj predajnej ceny nových vozidiel a znížením benefitov pre konečného odberateľa. Majiteľ nového vozidla so systémom označovaným skratkou TPMS i napriek počiatočnej nevôli predsa získa nejaké tie výhody. Aké sú to? 

Primárnym zámerom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov premávky. Správny tlak pneumatík zaisťuje optimálne správanie vozidla a jeho dobrú ovládateľnosť. Prehustené alebo podhustené pneumatiky môžu spôsobiť nepredvídateľné správanie vozidla v zákrutách a na nekvalitných cestách, akých je na Slovensku požehnane. Cieľom je teda, aby vozidlo automaticky upozornilo vodiča na výrazný pokles tlaku v jednej alebo viacerých pneumatikách. Starostiam s tlakom predídete aj v prípade, že budete sledovať testy pneumatík, ktoré Vám napovedia niečo máličko o ich kvalite.

Druhým zámerom je ochrana životného prostredia. V tomto prípade ide hneď o niekoľko faktorov. Správny tlak v pneumatikách zabezpečuje ich dlhšiu životnosť a nižšiu mieru opotrebovanosti, čo sa následne odrazí v menej častých výmenách, a teda sa nebude hromadiť až toľko odpadu. Druhým faktorom je zníženie spotreby paliva, keďže podhustené pneumatiky zvyšujú valivý odpor kolesa a následne aj spotrebu. S týmto súvisí tiež emisia skleníkových plynov, na ktorú je EÚ výnimočne háklivá. 

Monitorovacie systémy, ktoré sa budú do vozidiel montovať, možno rozdeliť na dve skupiny, priame a nepriame TPMS, z ktorých každá má určité prednosti, ale aj nevýhody. Priamy systém monitorovania tlaku v pneumatikách pracuje na základe senzorov umiestnených v každom kolese, ktoré odosielajú informácie o tlaku v pneumatike do palubného počítača, ktorý vodičovi zobrazuje informácie nielen o poklese tlaku, ale aj jeho hodnoty, prípadne odporúča dorovnanie tlaku na niektorej z pneumatík. Nevýhodou tohto systému je nutnosť montáže senzorov aj na náhradnú sadu kolies, pokiaľ vodič používa dve sady, a teda letné a zimné pneumatiky. Tým sa navyšujú celkové náklady na prevádzku vozidla. Na rozdiel od priameho, nepriamy systém sledovania tlaku v pneumatikách pracuje pomocou už existujúcich zložiek auta a nevyžaduje si montáž prídavných zariadení. Tento systém totižto využíva snímače ABS, ktoré zaznamenávajú odchýlky v rýchlosti otáčania jednotlivých kolies oproti ostatným. Toto umožňuje použitie hocijakej sady kolies na prezutie nevynímajúc klasické plechové disky, ktoré sú obľúbenou voľbou pri zimnom prezúvaní. Nevýhodou tohto systému sú ale časté falošné hlásenia pri ostrých zákrutách alebo prejazde cez výmole, ako aj neohlásenie poklesu tlaku, pokiaľ nastane simultánne vo viacerých pneumatikách.

Je teda montáž týchto systémov opodstatnená? Názory sa líšia, ale z hľadiska zvyšovania bezpečnosti premávky a ochrany životného prostredia je odpoveď jednoznačná. Či sa osvedčia aj v praxi, dozvieme sa až po uplynutí nejakej doby od uvedenia TPMS do povinnej výbavy automobilov.

Zdroj: bartecautoid.com

Foto: pneumatiky.sk

Čítané: 4596 x