Preto nikdy nechoďte nakupovať do potravín hladní a bez nákupného zoznamu. Avšak i tieto pravidlá niekedy nepomôžu. Čím to je, že nakúpime tovar, ktorý nepotrebujeme?
Akciový tovar a farebné letáky
Veľké obchodné reťazce a supermarkety zamestnávajú odborníkov z oblasti psychológie a marketingu v snahe nájsť nové lákadlá, ktoré by vytiahli z peňaženky zákazníka peniaze navyše. Základom sú rôzne akcie a zľavy lákajúce na tovar, ktorého cena je o desiatky percent nižšia. Farebné letáky presne ušité na mieru im v predaji úplných zbytočností pomáhajú. Letáky sú zostavené tak, aby v danom období pritiahli do predajne čo najviac ľudí. Preto už na jeseň vidíte v letákoch ponuku sladkostí na Mikuláša alebo vianočné ozdoby. Je pravdou, že niektoré potraviny a spotrebný tovar sú naozaj zľavnené. Neplatí to však vždy. Pred akciou môže byť tovar na niekoľko dní ponúkaný za vyššiu cenu a následne na vás v letáku vyletí zľava 75 %. Ide však len o pôvodnú cenu. Dôležité je dostať zákazníka do predajne, tam sa už inými trikmi predajcovia postarajú o vašu peňaženku.
Rozloženie potravín
Dlhodobým pozorovaním obchodníci zistili kam treba uložiť tovar, ktorý sa horšie predáva. Preto vo výške očí vždy nájdete tovar drahší a akciový musíte priam hľadať lupou, zohýbať sa alebo naopak sa stavať na špičky. Za lukratívne miesto v predajni si niektoré značky dokonca platia niečo ako prenájom. Ako obchodníci presne vypočítajú lukratívne miesto? Sledovaním zákazníkov. Nielen prostredníctvom kamier, ale aj prechádzaním sa medzi ľuďmi. Všímajú si kam sa klient pozrie na prvý pohľad a kam mu oči najčastejšie zabehnú. Toto je jeden z dôvodov prečo sa vám v košíku objaví tovar, ktorý ste nemali na nákupnom zozname. Okrem toho vás obchodníci často prinútia chodiť po celom obchode bez toho, aby ste si to uvedomovali. Zvykli ste si, že sú pracie prášky na pravej strane obchodu a zrazu sa objavia na druhej strane predajne? Tovar musíte hľadať a pri hľadaní sa vám v košíku ocitne zopár vecí navyše. Samozrejme, že tovar, ktorý kupujeme najčastejšie sa nachádza až v zadnej časti supermarketu. Pečivo, mlieko, maslo, salámy. To všetko nájdete vo veľkých obchodoch úplne na konci predajne. Dávajte si pozor aj na potraviny s končiacou zárukou. Často sú uložené priamo pred vašimi očami.
Farebné triky a lákadlá
Nakupovať veci, ktoré nepotrebujeme nás prinútia aj farby. Rôzne farebné nápisy, výkričníky a svetlá hrajú do karát všetkým predajcom. Farebným pravidlom sa riadia aj výrobcovia. Ktoré farby najviac lákajú ku kúpe? Červená nás preberie a túžime po nej. Žltá priláka zrak a vzbudí v nás optimizmus. Modrá vzbudzuje dôveru, zelená pôsobí zdravo a čierna luxusne. V supermarkete sa máte cítiť príjemne a radi sa do neho vracať. Preto v ňom počujete celý deň relaxačnú hudbu a priestor obchodu je príjemne vysvietený. Košíkov je v predajni málo a neostáva vám nič iné, ako si zobrať obrovský nákupný vozík, ktorý sa vám podarí nechcene naplniť. A čo nájdete pri pokladni? Samozrejme opäť veci, ktoré nepotrebujete a sú lákadlom pre oči. Farebné čokolády, detské hračky či lízanky. Deti čakajúce s rodičmi v dlhej rade pri pokladni sú zlatou baňou pre každého predajcu. Veď kto by odolal proseniu alebo vrieskaniu detí túžiacich po farebnej sladkosti?