Rozšírené hľadanie
Piatok 26. Apríl 2024 |
meniny má Jaroslava

Ako uviesť nový produkt na trh a neskrachovať

Datum: 21.12.2020

Predtým, ako sa pustíte do uvedenia nového produktu alebo služby na trh, mali by ste si ako zodpovední podnikatelia prejsť niekoľko krokov, ktoré vám pomôžu overiť, že sa vynaložené investície a čas vrátia.

Ako uviesť nový produkt na trh a neskrachovať

Nezáleží na tom, koľko úspešných podnikov ste v minulosti viedli. Vo chvíli, keď sa vydávate na nové teritórium, opatrnosti nikdy nie je dosť. Máme pre vás 5 tipov, ktoré vám pomôžu overiť zmysluplnosť vášho nového projektu a doladiť ho k dokonalosti.

  • Prediskutujte svoje nápady s priateľmi a kolegami

Možno sa považujete za objektívneho človeka, ktorý všetko zvládne sám. Viac hláv ale viac vie. Opíšte svoj nápad kolegom a priateľom a vypočujte si všetky ich reakcie a pripomienky. Každý produkt by mal riešiť nejaký reálny problém užívateľa a prinášať hodnotu do jeho života, preto je potrebné si svoju teóriu donekonečna overovať. Naštudujte si aj trh, na ktorý sa púšťate, v prvom rade sa zamerajte na konkurenciu a neúspešné projekty z rovnakej oblasti. Buďte lepší!

  • Vytvorte funkčný prototyp

Bežte s kožou na trh. Ale zatiaľ nie doslova. Vytvorte si aspoň jeden prototyp produktu a nechajte ho svojich zákazníkov reálne vyskúšať. Pri tvorbe prototypu môžete napríklad zistiť slabé a silné miesta materiálu, na akú reálnu cenu sa môžete s produktom dostať a čo treba vyladiť. Čo nezistíte pri tvorbe prototypu, to vyplynie počas užívateľského testovania. To isté platí pre službu, ktorú chcete uviesť na trh. Treba si overiť dopyt a zistiť, či vami navrhnutá podoba je funkčná, užitočná, prospešná a či za ňu budú zákazníci ochotní platiť.

  • Investujte do testovania analýzy zákazníckeho správania

V ďalšom kroku bude dobré produkt alebo službu otestovať mimo „váš rybníček“. Priatelia a najbližší kolegovia vám môžu dať veľa užitočných rád, ale tiež je možné, že produkt už poznajú príliš dobre, nebudú vám chcieť dať príliš veľa negatívnych ohlasov alebo presne nezodpovedajú cieľovej skupine. Treba ísť za nezaujatými potenciálnymi zákazníkmi a doladiť produkt na základe pozitívnej aj negatívnej spätnej väzby. Prvý dojem je v tomto prípade veľmi dôležitý a absolútne nenahraditeľný: emócie, ktoré v súvislosti s produktom pocítia zákazníci počas prvých sekúnd, často oznámia najviac.

  • Vizualizujte, plánujte, poznámkujte

Prechádzate pomerne komplikovaným procesom, kedy sa na vás sypú poznámky, nápady a tipy. Odporúčame si preto všetko vizuálne spisovať, organizovať a triediť. V minulosti sa nám osvedčila napríklad väčšia opísateľná magnetická tabuľa, na ktorú môžete pomocou magnetov pripevňovať papieriky, poznámky aj dokumenty. Výhodou je, že všetko môžete presúvať, opisovať a rôznofarebnými magnetmi a fixami jasne rozlišovať podľa kompetencií alebo dôležitosti. Tabuľu je možné priebežne upravovať, aby všetci v kancelárii jasne videli, v akej fáze sa projekt práve nachádza, čo je hotové a čo naopak na splnenie čaká.

Tabuľa vám pomôže napríklad pri týchto prácach:

  • Zber nápadov
  • Triedenie do skupín (čo budete chcieť aplikovať, čo je nezmysel a čo je pre vás urgentné)
  • Plánovanie časového harmonogramu (plán v rámci dní, týždňov alebo aj mesiacov, vytvorenie timeline)
  • Prideľovanie kompetencií (kto úlohy zapracuje)
  • Označenie hotových, rozpracovaných a nerozpracovaných úloh

TIP: Magnetické tabule rôznych veľkostí, farieb i typov patria do každej kancelárie aj zasadačky. Pomôžu vám zorganizovať prácu aj prehľadne informovať kolegov o aktuálnom dianí.

  • Vytvorte si stratégiu marketingu a uvedenia na trh

Produkt môže byť sebelepší, ak sa ale nedostane k zákazníkom, ktorí si ho budú chcieť kúpiť, potom vyjde všetka snaha navnivoč. Preto je dobré mať starostlivo pripravenú stratégiu uvádzania produktu na trh a plán propagácie. Samozrejmosťou by mala byť predajná sieť a zvládnutý zákaznícky servis.

Rovnako majte premyslené, akým spôsobom budete zákazníkov o produkte informovať: aké emócie v nich chcete vzbudiť, akú potrebu im produkt uspokojí a ako im to všetko odkomunikujete. Vcíťte sa do svojich potenciálnych klientov. Je nevyhnutné, aby bol produkt ľahko pochopiteľný a vysvetliteľný, inak čoskoro stratíte pozornosť kupujúcich.

TIP: Zaujíma vás viac informácií o produktovom vývoji? Prečítajte si napríklad o metódach Lean Canvas a Business Model Canvas.

Čítané: 3487 x