Rozšírené hľadanie
Piatok 29. Marec 2024 |
meniny má Miroslav

Čo urobiť, skôr ako v zime ráno vyjdete

Datum: 15.01.2018

Všetci to poznáme. Ponáhľate sa ráno do práce, lenže cez noc mrzlo a auto je potrebné najskôr odmraziť. Ako sa s tým čo najjednoduchšie vyrovnať?

Zima je v plnom prúde a mnoho z nás musí každé ráno čeliť námraze na aute. Majitelia starších áut môžu mať pri väčších mrazoch dokonca problém vôbec sa do auta dostať. Buď primrzlo obloženie dverí, prípadne zámok. Na zámok existuje rozmrazovač zámkov v spreji, ktorý sa nastrieka priamo do mechaniky zámku. Po pár sekundách by mal zámok povoliť. Len nesmiete mať rozmrazovač zavretý v kufri auta, tam by vám veľmi nepomohol.

Ak vám primrzli dvere, dajú sa dostať prípravky na ošetrenie gumového tesnenia dverí, či už vo forme oleja, loja, alebo na bázi silikónu. Stačí pred zimou ošetriť všetky tesnenia a problém by mal byť vyriešený.

Ďalší boj nastáva s námrazou na oknách. Škrabky na ľad bývajú všelijako vylepšené, so zmetáčikom, s predĺženou rukoväťou alebo napríklad s rukavicou, aby vás pri škrabaní neoziabali ruky. Opäť sa ponúka aj prípravok vo forme spreja, ktorý sa nastrieka na okno. Po chvíli stačí vzniknutú kašu zotrieť stieračmi.

Zabudnite na vodu

Ale pozor! Rozhodne nepolievajte zamrznuté sklá horúcou vodou! Krátkodobo vám to síce pomôže odstrániť námrazu z okien, ale veľký rozdiel teplôt by mohol spôsobiť prasknutie skla. 

Ešte v jednej veci robí mnoho vodičov chybu. Skôr ako začnú zoškrabovať okná, sadnú si do auta a naštartujú motor. Ten potom beží na voľnobeh trebárs aj 10 minút, dokým sa im podarí auto poriadne očistiť.

To je však zásadná chyba. Studený motor je najlepšie zahrievať pokojnou jazdou. Na voľnobeh ho stačí nechať pár sekúnd pred odchodom z parkoviska, až potom sa vydajte na cestu. Motor zbytočne nevytáčajte do vysokých otáčok. Ak nechávate auto stáť dlhšiu dobu s naštartovaným motorom, hrozí rýchlejšie opotrebovanie niektorých častí z dôvodu nedostatočne zohriateho maziva a mohlo by sa ľahko stať, že budete musieť s autom do autoservisu.

Snáď ani nemusíme pripomínať, že v období od začiatku novembra do konca marca je v SR zákonná povinnosť mať na vozidle do 3,5 t zimné pneumatiky, pokiaľ je na vozovke súvislá vrstva snehu či ľadu. Aj keď sú cesty suché, nezabúdajte, že zimné pneumatiky majú zloženie aj dezén prispôsobený nižším teplotám, teda v zime fungujú oveľa lepšie ako letné obutie.

Vzhľadom k našim zemepisným šírkam by mali vodiči z miest vyberať také pneumatiky, ktoré dobre fungujú na mokrej vozovke, zatiaľ čo vodiči žijúci na horách a v podhorských oblastiach by sa mali zamerať skôr na také pneumatiky, ktoré vynikajú dobrými výsledkami na snehu. Tieto hodnoty možno vyčítať z testov pneumatík, uverejňovaných nezávislými autoklubmi a inými motoristickými organizáciami.

Pre auto ani pre vodiča nie sú ranné studené štarty celkom iste nič príjemné. Možno si ich tak aspoň čo najviac uľahčiť použitím vybavenia, ktoré nám pomáha prekonať nástrahy zimy.

Čítané: 3858 x