Rozšírené hľadanie
Piatok 19. Apríl 2024 |
meniny má Jela

Po sprísnení emisií má množstvo jazdených vozidiel problém - čo v prípade, ak cez EK neprejdete?

Datum: 17.12.2019

Životné prostredie je v súčasnosti snáď témou číslo jeden. Úzko s tým súvisí aj automobilový priemysel, ktorý sa značne podieľa na jeho znečisťovaní. Síce to nie je žiadnou novinkou, no aj napriek tomu si stále väčšina z nás bez auta svoj život už ani nedokáže predstaviť.

So zavedením nových opatrení do praxe však začína mať množstvo vozidiel problémy s prejdením cez emisnú kontrolu. Prečo je tomu tak?

Prísnejšie emisné kontroly

Kedysi to bolo s emisnými kontrolami skutočne všelijako. Stačilo vedieť pár jednoduchých trikov a prejsť mohlo takpovediac každé vozidlo. Nedávno však boli zavedené opatrenia, ktoré zmenili spôsob snímania alebo nahrávania vozidiel podrobujúcich sa kontrole. Spolu s tým sa však sprísnili aj samotné emisné limity vozidiel, čo robím množstvu majiteľov áut oveľa väčšie vrásky na čele.

Aké vozidlá by potencionálne mohli mať problém?

Problémy pri emisnej kontrole by sa mohli objaviť predovšetkým skupine benzínových modelov s rokom výroby od 2005. Po novom je ich maximálne povolené množstvo uhľovodíkov až o 40% prísnejšie v porovnaní s doterajšou povolenou hodnotou 100 pmm. V súčasnosti tak motor nesmie presiahnuť hodnotu 60 pmm. Druhým “ohrozeným” prípadom sú tiež naftové motory vyrobené od roku 2017, ktoré získali nový korigovaný súčiniteľ absorpcie na úrovni 0,3 m-1.

Ak ste sa ani v jednej z týchto skupín nenašli, neznamená to ešte, že máte vyhraté. Technický stav sa so zvyšujúcim vekom vozidla, pochopiteľne, zhoršuje, a tak by ste sa mali mať obzvlášť pri starších modeloch na pozore.

Čo ak napokon aj tak neprejdem emisnou kontrolou?

Za každou emisnou kontrolou nasleduje jej vyhodnotenie. Celkový stav vozidla a funkcia jednotlivých systémov sa však môžu vyhodnotiť týmito chybami:

  • Ľahké chyby. Tie nemajú výrazný vplyv na životné prostredie alebo na bezpečnosť a prevádzku vozidla, z čoho vyplýva, že vozidlo je spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke. Tieto chyby sa označujú písmenom A. 
  • Vážne chyby. V tomto prípade ide o chyby, ktoré už do istej miery môžu ovplyvniť bezpečnosť vozidla, životné prostredie, prípadne ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Označujú sa písmenom B, z čoho vyplýva, že vozidlo je dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke. 
  • Nebezpečné chyby. Tie už predstavujú priame a bezprostredné riziko pre bezpečnosť cestnej premávky alebo majú vplyv na životné prostredie. Z toho vyplýva, že je potrebné zakázať používanie vozidla v cestnej premávke, a teda vozidlo je nespôsobilé na prevádzku. Nebezpečné chyby sa označujú písmenom C. Pokiaľ vaše vozidlo neprešlo kontrolou kvôli príčine, ktorá však odstrániteľná je, dostanete lehotu 60 dní na odstránenie poruchy a opakovanie kontroly.

Dôležitá je pravidelná starostlivosť

Nezáleží na tom, či vlastníte jazdené vozidlo alebo novučičkého tátoša z továrne, pravidelná starostlivosť vám nikdy nebude na škodu. Dbať na kvalitný servis, správnu funkciu motora, jeho častí a tiež na dobrý stav výfukového systému by ste mali prakticky neustále.

Čítané: 3346 x