Registrovať
Zabudol som svoje heslo

Nedeľa 16. Jún 2019 | meniny má Blanka

Monitorujeme 1672 informačných zdrojov

Histamínová intolerancia je novodobý strašiak gurmánov - pomôže Daosin?

Pred zhruba 5 rokmi mi bola diagnostikovaná histamínová intolerancia.

Vtedy som si myslela, že som v tom sama... Ale dnes sa mi zdá, akoby ju mal už každý druhý človek.

Ešte ste o nej nepočuli? Čítajte ďalej... 

Pred zhruba 5 rokmi mi bola diagnostikovaná histamínová intolerancia.

Vtedy som si myslela, že som v tom sama... Ale dnes sa mi zdá, akoby ju mal už každý druhý človek.

Ešte ste o nej nepočuli?

Je novodobým postrachom všetkých, čo si radi pochutia na jedle. Možno je príčinou, prečo vás stále bolí hlava, trpíte zápchou alebo ekzémom.

 

Čo je histamínová intolerancia?

Neznášanlivosť histamínu sa u vás môže vyvinúť:

  • keď vaše telo nie je schopné zbaviť sa histamínu prijatého stravou (v dôsledku chýbajúceho enzýmu DAO, ktorý sa stará o rozklad histamínu)
  • alebo ak sa vo vašom tele histamín uvoľňuje v nadmernom množstve

Nadmerná tvorba histamínu môže byť spôsobená mnohými faktormi (patria sem napríklad niektoré ochorenia, ako mastocytoza, alebo SIBO - nadmerný výskyt baktérií v tenkom čreve).

V malom percente prípadov je histamínová intolerancia (HIT) spôsobená dedičnou poruchou. Vo väčšine prípadov je však len prechodným problémom.

Dokonca aj niektoré lieky môžu uvoľňovať histamín. Iné zas môžu znížiť účinnosť enzýmu diaminooxidáza (ktorý rozkladá histamín). Výsledkom je zvýšenie hladiny histamínu v tele. Bežné lieky proti bolesti (ako napríklad aspirín, nesteroidné protizápalové lieky - NSAID), niektoré diuretiká (ktoré zvyšujú vylučovanie moču – používajú sa napríklad na znižovanie krvného tlaku), antibiotiká a antidepresíva patria medzi lieky, ktoré môžu ovplyvniť fungovanie DAO.

Diaminooxidáza je dostupná vo forme kapsúl (Daosin). Keď telu dodáte tento enzým, nebude mať taký problém s rozkladom prebytočného histamínu. Takéto sú skúsenosti a cena Daosinu.

Čo je to histamín a prečo mi spôsobuje problémy?

Väčšina ľudí si histamín spája s alergiou. Avšak táto dôležitá látka je nevyhnutnou súčasťou nášho tela. Histamín je molekula, ktorá sa zúčastňuje na imunitnej odpovedi nášho organizmu. Vo väčšej miere sa vyplavuje ako reakcia na alergické podnety (peľ, včelie bodnutie alebo alergény prítomné v jedle – orechy, mlieko, vajcia...).

Telo ho ukladá do zásoby v tzv. žírnych bunkách a bazofiloch. V prípade zranenia dochádza k uvoľneniu obsahu tohto typu buniek. Tak sa zabezpečí, že dôležité imunitné bunky sú prítomné v poškodenej oblasti.

Histamín je zodpovedný za alergické prejavy, ako opuch, sčervenanie očí, svrbenie, bolesť a iné.

Na druhej strane, táto látka je dôležitá molekula, ktorá ma na starosti aj:

  • spánkový cyklus
  • vnímanie bolesti
  • reguláciu telesnej teploty a hormonálnej rovnováhy
  • stimuluje produkciu kyseliny v žalúdku
  • je nevyhnutná pri obrane tela proti potenciálnym hrozbám (baktérie, vírusy a iné cudzorodé látky)

Už vieme, že histamín potrebujeme ako súčasť normálnej fyziológie.

Ale prečo potom niektorým z nás spôsobuje také problémy?

Je to práve kvôli neschopnosti niektorých jedincov rozložiť ho. Následne dôjde k prejaveniu nepríjemných príznakov, ktoré sú podobné alergii. Vzhľadom na to, že histamín má v tele mnoho funkcií, môžu byť prejavy HIT aj veľmi nešpecifické.

Najčastejšie príznaky

  • bolesti hlavy
  • kožné problémy (akné, žihľavka, ekzém, psoriáza)
  • iné kožné prejavy ako svrbenie a začervenanie
  • upchatý nos, kýchanie
  • bolesť brucha, hnačka, nevoľnosť, zvracanie
  • nespavosť a podráždenosť
  • menštruačné problémy - nepravidelný cyklus, nadmerné kŕče
  • nadmerné potenie
  • rýchly tlkot srdca

Čo mám robiť, ak mi bola diagnostikovaná HIT?

Najlepším riešením je nízko-histamínová diéta. Zozačiatku môže byť jej dodržiavanie pre vás ťažké, pretože budete musieť obmedziť veľké množstvo potravín. Avšak určite za to stojí. Vďaka diéte sa zbavíte všetkých nepríjemných príznakov. Odporúčam, aby ste si prečítali zoznam zakázaných a povolených potravín pri histamínovej intolerancii. Niekedy stačia dva týždne a váš stav sa výrazne zlepší.

Veľmi často je jedným z vinníkov HIT práve nerovnováha baktérií v črevách. Preto je vhodné užívať probiotické doplnky výživy (zistite, ktoré sú kvalitné probiotiká).

Pokiaľ je to možné, obmedzte stres. Neverili by ste, koľko škody dokáže v organizme napáchať. Medzi inými nepriaznivými účinkami na naše telo stres spôsobuje aj zvýšené uvoľňovanie histamínu. Vďaka tomu sa môžete pri HIT cítiť ešte omnoho horšie.

Ak si so stresom neviete poradiť, môžete skúsiť meditáciu. Jej pozitívne účinky sú potvrdené aj mnohými vedeckými štúdiami.

Ak vám bola diagnostikovaná alergia, určite ju neberte na ľahkú váhu. Snažte sa vyhýbať alergénom a ak vám lekár predpísal lieky, dôsledne ich užívajte. Dôkladne utierajte prach, snažte sa nepoužívať koberce a vyvarujte sa vonných produktov: sviečky, osviežovače vzduchu, čistiace prostriedky atď.

Diéta

Tieto potraviny by ste pri diéte mali vylúčiť:

  • ryby (v prípade, že je ryba čerstvo ulovená, môžete ju zjesť)
  • mäkkýše, či už čerstvé, mrazené, údené alebo konzervované
  • spracované, údené a fermentované mäso (klobása, saláma, údená šunka, slanina)
  • vyhýbajte sa nedojedkom - baktérie sa totiž rýchlo množia pri izbovej teplote, čo vedie k produkcii histamínu (obyvlášť na potravinách obsahujúcich bielkoviny)
  • fermentované mliečne výrobky, vrátane: syrov - akýkoľvek druh zrejúceho syra: Cheddar, modrý syr, Brie, Camembert, Feta, atď., jogurt, kefír, cmar, ale aj iné výrobky zo syra: tavený syr, plátky syra, syrové nátierky...
  • ovocie: pomaranče, grapefruity, citrón, limetka, čerešne, hrozno, jahody, marhule, maliny, ananás + sušené ovocie (brusnice, slivky, datle, hrozienka)
  • zelenina: špenát, baklažán, olivy naložené v octe, tekvica, avokádo, paradajky, paradajkové omáčky, kečupy, sója a sójové výrobky
  • korenie: škorica, klinčeky, ocot, chilli, aníz, muškátový oriešok
  • striktne sa musíte vyhýbať konzervantom a iným potravinovým prísadám: najmä benzoátom a sulfitom, ale tiež potravinám obsahujúcim tartrazín iné umelé farbivá

Vhodné doplnky výživy pri histamínovej intolerancii

- Vitamín C môže pomôcť stabilizovať žírne bunky, ktoré potom budú uvoľňovať menej histamínu.

- Kvercetín môže byť užitočný aj pri príznakoch súvisiacich s alergiou.

- Omega-3 mastné kyseliny a fosfatidylcholín sa tiež postarajú o to, aby boli bunkové membrány zdravé a zároveň zvyšuje ich stabilitu. Omega-3 mastné kyseliny taktiež znižujú zápal v tele.

- Na trhu je dostupný aj výživový doplnok s obsahom diaminooxidázy. Je to enzým, ktorý pomáha štiepiť histamín v čreve. Nepatrí medzi lacné suplementy, ale niektorým s HIT vie výrazne pomôcť.

 

Zdroj: https://betterbydrbrooke.com/what-is-histamine-intolerance/

Datum: 27.04.2018


Copyright © 2009 news.sk Všetky práva vyhradené. Autor a prevádzkovateľ nezodpovedajú za obsah a jeho následky.

Na tejto stránke používame cookies viac informácií

Pridať server: 

Do kategórie:

Pridať

Zrušiť

Pridať novú kategóriu

Pridať

Zrušiť