Rozšírené hľadanie
Nedeľa 28. Február 2021 |
meniny má Zlatica

Ktoré vitamíny najviac prospievajú zdraviu

Datum: 22.12.2020

Vitamíny sú pre ľudské zdravie a dokonca život nevyhnutné. Telo si však nevie vitamíny vyrobiť, a preto mu ich musíme dodávať v strave alebo ako doplnok výživy.

Ktoré vitamíny najviac prospievajú zdraviu

Každý vitamín má svoju funkciu a prispieva k lepšiemu fungovanie všetkých procesov v ľudskom organizme. Viete, ktoré vitamíny sú najdôležitejšie a ako ich môžete telu dodať?

Čo by ste mali vedieť o vitamínoch

Vitamíny sa delia na dve skupiny. Prvá z nich je rozpustná vo vode. Do tejto skupiny patrí známy vitamín C a vitamíny radu B. Vďaka tomu, že sú rozpustné vo vode, nemôžete sa nimi predávkovať. Všetky ostatné vitamíny sú rozpustné v tukoch, napríklad vitamíny A či E. Pri ich nadmernom užívaní si môžete poškodiť pečeň. Preto si dávajte pozor hlavne na multivitamínové prípravky, ktoré obsahujú vitamíny z oboch skupín. Najlepším spôsobom ako dostať vitamíny do tela je vyvážené stravovanie plné zeleniny a ovocia. Nie vždy sa dá dodržiavať takéto stravovanie, a to hlavne v zime. V tomto prípade na rad prichádzajú vitamínové doplnky stravy. Najlepšou voľbou sú tablety s pozvoľným uvoľňovaním účinnej látky. Dávajte prednosť jednotlivým vitamínom zvlášť pred multivitamínovými prípravkami, ktorých účinok na telo sa dá len ťažko predpokladať.

Najdôležitejšie vitamíny

Vitamín C

Začneme s vitamínom C, ktorý sa dá nazvať aj všeliekom. Bez tohto vitamínu by ste nemali žiadnu imunity a telo by podľahlo aj najľahším formám ochorenia. Vitamín C je silným antioxidantom, ktorý pomáha organizmu bojovať proti voľným radikálom. Je ochranou tela proti rakovine, zregeneruje všetky orgány, zabraňuje predčasnému starnutiu, pomáha v tele vytvárať kolagén a dodá vám energiu. Vitamín C nájdete vo všetkých citrusových plodoch, ale aj v paprike, čili papričkách, kapuste či bobuľovom ovocí. Zvýšené dávky vitamínu C by ste mali telu dopriať hlavne v zimných mesiacoch a športovci počas celého roka.

Vitamín D

Tento vitamín si získal veľkú pozornosť hlavne v posledných mesiacoch. Dokáže totiž človeka ochrániť pred nákazou koronavírusmi. Okrem toho je dôležitý pre správnu funkciu ľadvín, čriev či pečene. Vitamín D vám taktiež posilní kosti, podporí imunitu, činnosť svalov a zahojí zranenia či zápaly. Pri jeho nedostatku sa dokážete nakaziť už pri prvom kýchnutí cudzieho človeka, vaša imunita bude výrazne oslabená. Hroziť vám budú aj zápaly čriev, tráviaceho traktu, osteoporóza a u detí nastane nesprávny vývoj kostí. Vitamín D v tele vzniká pôsobením slnečného žiarenia. Pod jeho vplyvom sa menia deriváty cholesterolu na vitamín D3. V zime je potrebné dopĺňať tento vitamín pomocou tabliet alebo zvýšenou konzumáciou rybieho oleja.

Vitamín E

Vitamín E je potrebný pre správnu funkciu pečene, kde priaznivo vplýva na tvorbu červených krviniek. Je dôležitý taktiež pre obnovu tkanív, budovanie imunitného systému, pre vaše srdce či cievy, zlepšuje zrak, lieči pokožku a je silným antioxidantom. Pri jeho nedostatku sa zhorší vaša imunita, zvýši sa riziko infarktu, vysokého krvného tlaku, poškodia sa nervy a svaly. Vitamín E nájdete v špenáte, brokolici, keli, tučnom mäse, orechoch, rybách či slnečnicových semienkach.

 

 

Čítané: 444 x