Rozšírené hľadanie
Utorok 9. Marec 2021 |
meniny má Františka

Zabráňte zraneniam pri behu. Týmto chybám sa vyhnite

Datum: 22.12.2020

Beh patrí medzi najobľúbenejšie športy. Venuje sa mu veľká časť populácie kvôli dostupnosti. Behať môžete takmer kdekoľvek a k behu potrebujete len kvalitnú bežeckú obuv.

Beh patrí medzi najobľúbenejšie športy

Tento šport je navyše znamením pocitu istej slobody. Behanie v prírode vie každého neuveriteľne zrelaxovať. Vášniví bežci sa tomuto športu venujú celoročne vonku, tí menej zanietení v zime nahrádzajú exteriérový beh za behanie na bežiacom páse. Ak ste bežci začiatočníci, vyvarujte sa chybám, ktoré by mohli viesť k zraneniu.

Prečo by ste mali začať behať

Ako sme už spomínali, beh je finančne dostupný šport. Nemali by ste však začať behať bez kvalitnej obuvi určenej na behanie. Nepatria síce medzi najlacnejšie topánky, ale vydržia vám dlhú dobu a ochránia vaše chodidlá pred zranením či bolesťami pri behaní. Beh vás neobmedzuje časovo a ani priestorovo. Kedykoľvek si môžete vybehnúť von, stačí aj zopár minút okolo panelákov. Perfektné je, ak máte blízko domu cyklostrasu alebo lesík, v ktorom si môžete zabehať v prírode. Veľa ľudí behá hlavne kvôli snahe zhodiť kilogramy. Beh je naozaj jedným zo športov, pri ktorých spálite najviac kalórií za krátky čas. Okrem toho, že schudnete, podporíte pri behu svoju imunitu a vytrénujete kardiovaskulárny systém. Vaše srdce a cievy sa vám za pravidelný pohyb poďakujú. Počas behu sa vám zlepší i trávenie, zregeneruje pečeň a ľadviny. Pri behaní sa vám v tele vyplavia hormóny šťastia - endorfíny, ktoré vás dobijú energiu, upokoja myseľ a prispejú k lepšej kvalite spánku. Bežci svorne tvrdia, že beh je pre nich ako zdravá droga. Staňte sa aj vy závislí na tomto skvelom športe. Pred tým, ako prvý krát vybehnete von, prečítajte si, ktoré chyby pri behaní by vám mohli spôsobiť zranenie.

Najčastejšie chyby pri behaní

Zvoľte správne oblečenie a bežeckú obuv

Behať v plátenných alebo vychádzkových teniskách je obrovská chyba. Obuv na behanie si vyberajte podľa terénu, na ktorom budete prevažne športovať. Ak to bude asfalt, kúpte si tenisky, ktoré sú viacej odpružené. V prípade, že máte vo vašom okolí lesík, vyberajte si bežecké topánky podľa hlbšieho vzoru podrážky. Dôležité je i oblečenie. Počas teplých mesiacov si obliekajte priedušné oblečenie, ktoré vás schladí. Vyvarujte sa behu pri príliš vysokých teplotách. Radšej ho odložte na večer alebo behajte ráno pred prácou. V zime vrstvite oblečenie a nezabudnite ani na teplé ponožky, ktoré ochránia achilovku.

Nebehajte príliš veľa a myslite na rozohriatie

Hlavne začínajúci bežci si myslia, že behať dlho a často je správna cesta. Nie je to pravda. Príliš veľa tréningu škodí. Zo začiatku sa zamerajte na kratšie trasy a postupne si kilometre i tempo pridávajte. Počúvajte svoje telo. Nikdy nebehajte nad 75 % tepovej frekvencie odporučenej pre váš vek a váhu. Myslite aj na rozohriatie. Na začiatku tréningu bežte pomalšie a tempo pridávajte pozvoľna. Pri vysokej aktivite ihneď od začiatku behu by ste mohli popliesť telo, ktoré nezvládne koordináciu a vy sa zraníte. Na záver tréningu tempo opäť znížte a poriadne sa vyklusajte. Okrem behania by ste sa mali občas venovať aj posilňovaniu. Zamerajte sa predovšetkým na stred tela, ktorý je pri behu najdôležitejší pre udržanie stability.

Začínajte so skúsenejšími bežcami

Možno si myslíte, že na behaní nie je nič zložité. Avšak správna technika je základom predchádzania zranení achilovky a členkov. Jeden až dva tréningu absolvujte so skúseným trénerom. Ten vám poradí aká dĺžka kroku je pre vás najvhodnejšia. Upozorní vás na zlé našľapovanie, polohu tela alebo hlavy. Poradí vám taktiež s výživou po tréningu. Beh je náročný, a preto by ste po ňom mali telu dopriať nielen oddych, ale aj živiny pre správnu regeneráciu. Jedzte po tréningu dostatok sacharidov a bielkovín. Iste si rýchlo osvojíte všetky pravidlá behania a tento šport sa pre vás stane vášňou.

 

 

Čítané: 678 x