Registrovať
Zabudol som svoje heslo

Streda 19. September 2018 | meniny má Konštantín

Monitorujeme 1686 informačných zdrojov

Stresová inkontinencia

Medzi najčastejšie formy inkontinencie patrí stresová inkontinencia. Ak sa zvýši tlak na močový mechúr, napríklad pri kašľaní, kýchaní alebo cvičení, vedie to k nechcenému úniku moču. V prípade, že svaly panvového dna oslabnú, oslabne aj močový mechúr. Tiež pôrod je častým dôvodom pre oslabenie panvového dna. Pokiaľ Vás trápi podobný problém a uvažujete, aké pomôcky na únik moču by boli najvhodnejšie, v prvom rade zvážte cvičenie. Ak nezaberie táto prvá pomoc, porozhliadnite sa po iných alternatívach. V kritických prípadoch môže byť nutná chirurgia. 

Naučte sa chápať svoj močový mechúr

Obličky fungujú nepretržite, a preto sa neustále vytvára v močovom mechúre moč. Jeho množstvo závisí od toho, koľko toho zjeme, vypijeme alebo vypotíme. Mechúr je v podstate sval, ktorý sa rozširuje ako balón, keď sa naplní močom. Odvod moču z močovej trubice dokážeme za normálnych okolností kontrolovať. Uzavretý ho pomáhajú držať svaly pod mechúrom, ktoré obklopujú a podporujú močovú trubicu (svalstvo panvového dna). Keď sa mechúr naplní určitým množstvom moču, dostaneme signál do mozgu, aby sme vyhľadali toaletu a vyprázdnili ho. Svaly v okolí trubice sa uvoľnia a moč prúdi von. Komplexné nervové správy sú rozposielané medzi mozgom, močovým mechúrom a svalmi panvového dna. Vďaka tomu funguje všetko ako má a svaly sa neuvoľnia svojvoľne, ale v pravý čas.

Oslabené svaly panvového dna

Ako sme už vyššie uviedli, stresová inkontinencia nastane, keď je únik moču spôsobený náhlym tlakom (stresom) vo vnútri brucha a močového mechúra. Ak sú svaly panvového dna oslabené, nedokážeme udržať moč v mechúre tak, ako by sme chceli. Tlak je príliš veľký a malé množstvo sa jednoducho dostane von, čo môže spôsobiť nepríjemné rozpaky. V prípade, že ste sa stretli s niečím podobným, určite si obstarajte absorpčné nohavičky a noste ich aspoň vtedy, keď sa chystáte do spoločnosti.

Jedna z piatich

Britskí odborníci zistili, že vo Veľkej Británii sú asi tri milióny inkontinentných žien. Viac ako polovica trpí práve stresovou inkontinenciou, ktorá je typická najmä pre staršie dámy. Ak by sme to chceli zhrnúť, tak asi jedna z piatich žien vo veku nad 40 rokov má určitý stupeň stresovej inkontinencie. Môžeme sa ale domnievať, že skutočný počet je omnoho vyšší. Mnohí totiž o svojom probléme s inkontinenciou nikdy nehovoria. Niektorí si dokonca myslia, že inkontinencia je normálnou súčasťou starnutia. Je zarážajúce, že sa nájdu aj takí, ktorí sú presvedčení, že sa nedá liečiť. Mnoho prípadov sa ale podarí úspešne vyliečiť, prípadne sa stav pacienta výrazne zlepší.

Riziková skupina

Stresová inkontinencia je častejšia u tých žien, ktoré mali deti, a to najmä v prípade, že mali niekoľko vaginálnych pôrodov. Riziko sa vekom zvyšuje, pretože svaly sú čoraz slabšie, a to najmä po menopauze. Tento problém trápi tiež obéznejšie dámy. U mužov sa vyskytuje v prípade, ak prekonali napríklad liečbu rakoviny prostaty (chirurgické odstránenie prostaty, rádioterapia). 

Možnosti liečby

Prvá línia liečby zahŕňa posilnenie svalov panvového dna pomocou cvikov. Až šesť z desiatich prípadov sa podarí úspešne vyliečiť, prípadne zlepšiť. Pokiaľ trpíte nadváhou, lekár odporučí diétu. Chirurgický zákrok navrhne lekár zvyčajne až vtedy, keď problém pretrváva a ovplyvňuje pacientov pohodlný život. Okrem cvičenia a zmeny životného štýlu zvykne lekár odporučiť aj niektoré lieky.

Posilnenie panvového dna

Je dôležité, aby boli cviky správne a presne zacielené. Lekár môže poslať pacienta najskôr k poradcovi alebo fyzioterapeutovi. V mnohých prípadoch postačí iba cvičenie, aby sme sa dokázali vrátiť do normálu. Napríklad také plienkové nohavičky pre seniorov nebudete vôbec potrebovať. Základom je ale určenie správnej diagnózy. Vyskúšať môžete tiež takéto jednoduché cvičenie: Posaďte sa do kresla s nohami mierne od seba. Predstavte si, že sa snažíte zastaviť vetry unikajúce zo svojho konečníka. Budete musieť stlačiť svaly tesne nad vchodom do konečníka. Mali by ste cítiť, ako sa svaly pohnú. Nehýbte zadkom ani nohami, iba svalmi. Potom si môžete predstaviť, že sa snažíte zastaviť prúd moču. Teraz by ste mali zapojiť iné svalstvo ako pri prvom cviku (bližšie k prednej strane). Cvičenie musíte robiť každý deň. Cviky pre posilnenie panvového dna môžete vykonávať aj pri telefonovaní, umývaní riadu alebo cestovaní. Po niekoľkých týždňoch začnú byť svaly silnejšie. Ak cvičenie nezaberie, lekár môže odporučiť elektrickú stimuláciu, biofeedback alebo vaginálne čapíky.

Hoci aj problém so stresovou inkontinenciou nemáte, možno nezaškodí prevencia. Počas tehotenstva a po ňom precvičujte svaly panvového dňa, vyvarujte sa fajčeniu a nezdravému životnému štýlu. Udržujte sa v kondícii a zabudnite na umelé sladidlá. Veríme, že svoj malý boj s inkontinenciou vyhráte. Držíme palce!

Autorské právo: leaf / 123RF Reklamní fotografie

Datum: 05.07.2016



Copyright © 2009 news.sk Všetky práva vyhradené. Autor a prevádzkovateľ nezodpovedajú za obsah a jeho následky.

Na tejto stránke používame cookies viac informácií

Pridať server: 

Do kategórie:

Pridať

Zrušiť

Pridať novú kategóriu

Pridať

Zrušiť